• Like ons:
eng ned
MENU
Dertig jaar Kunstuitleen en het begin van het Amsterdam Art Center: van goederenlift naar vergadercentrum

Dertig jaar Kunstuitleen en het begin van het Amsterdam Art Center: van goederenlift naar vergadercentrum

Dertig jaar Kunstuitleen: van goederenlift naar vergadercentrum

 

Driehoog op de Jacob van Lennepkade, een krappe goederenlift en een hijsbalk. Bloed, zweet, tranen en heel veel kapot gevallen kunstwerken, want nee – dit was niet de ideale locatie voor een kunstuitleen. Beginnersfoutje. Te gekke locatie, zo aan de gracht, maar niet erg praktisch. Maar wat een mooie herinneringen…en hoe zijn wij aan een vergadercentrum gekomen?

 

Inmiddels zijn we heel wat jaren verder. Dit jaar bestaan we namelijk dertig jaar. Drie decennia van mensen laten genieten van kunst via onze kunstuitleen.

 

Het begon allemaal in 1988, gewoon vanaf de zolderkamer in huis. Peter Maasdam had een idee: hij zou een kunstuitleen starten. Art4u noemde hij zijn kunstuitleen toen nog (nu KUNSTUITLEEN.NL). Geen originele schilderijen nog, wel reproducties die hij, strak in pak gekleed, rondbracht. Dat waren alleen zakelijke klanten trouwens. Zij mochten iedere drie maanden door de kaartenbak snuffelen om te beslissen wat er in het volgende kwartaal aan de muur zou hangen. Elke drie maanden nieuwe inspiratie voor de klant. Wat eigenlijk veel te snel bleek te zijn. De klanten gaven aan liever per 1,2 of 3 jaar te wisselen.

 

Het liep. Het liep heel goed zelfs. Maar groeien op de zolderkamer van je eigen huis, hoe romantisch ook, is niet ideaal. De goederenlift en de hijsbalk die erop volgden waren dat ook niet, zo bleek uit de gesneuvelde kunstwerken, maar het pand daarop aan de Van Diemenstraat, het Y-techgebouw, was al een flinke stap vooruit.

 

Het Y-techgebouw lag natuurlijk ook op een briljante plek, zo aan het IJ, bij de houthavens. De kunst, inmiddels natuurlijk vooral bestaande uit originele werken van tientallen kunstenaars, sierde twee verdiepingen van het pand (of de muren van de klanten uiteraard) en werd door de eigen lijstenmakerij FRAME4U.NL ingelijst. Die werken werden niet meer iedere drie maanden vervangen en ook hoefde Peter en zijn strakke pak inmiddels niet meer zelf op pad.

 

De échte groei van de kunstuitleen kwam echter na de verhuizing naar de Nieuwe Hemweg, een locatie waar veel huidige klanten nog herinneringen aan hebben. Er was eindelijk RUIMTE. Zowel in als om het pand. Ruimte om te parkeren, om de kunst goed te bewonderen, én om daardoor ook particulieren mee te nemen in het verhaal. Waarom niet, immers?! Zo werd KUNSTUITLEEN.NL voor de particuliere tak geboren.

 

Wie denkt dat Peter daarmee klaar was, heeft het goed mis. Inmiddels bleek dat deze ondernemende man iedere 6 jaar de kriebels kreeg om weer wat nieuws te doen. Elke keer de kunst van een ander bekijken, laat de handen jeuken om zelf ook aan de slag te gaan. Een doek, een penseel en flink wat potten verf: Peter Maasdam de kunstenaar was geboren. Een zeldzame combinatie van ondernemerschap en creativiteit en bijzonder genoeg werd hij zelf de best verhuurde kunstenaar in zijn eigen kunstuitleen.

 

Wéér verhuizen was helemaal niet de bedoeling. De Nieuwe Hemweg was eigenlijk een prima locatie. Het is dat Peter verliefd werd op het plafond van de Donauweg 23: een industrieel pand waar het daglicht van bovenaf de ruimte oplicht. In die kale ruimte zag hij het voor zich hoe de kunst hier tot haar recht zou komen. “Peter, waarom begin je hier niet een vergadercentrum?” opperde een goede vriend aan wie Peter het pand liet zien. “Je hebt hier dubbel zoveel ruimte, waarom niet?”

 

Zou het kunnen? Zou het Amsterdam Art Center een plek kunnen worden waar kunst inspireert en vergaderen effectief wordt? De vraag is inmiddels beantwoord. Vaste klanten als Vodafone, het UWV, de Gemeente Amsterdam, KPN, en nog vele anderen, vergaderen met grote regelmaat in de industriële, kunstrijke omgeving. Het Amsterdam Art Center is bovendien het huis voor KUNSTUITLEEN.NL voor zowel de bedrijven als particulieren, de lijstenmakerij FRAME4U.NL en tot voor kort Peters atelier. Dat atelier heeft-ie wegens overmatige interesse om daar te vergaderen inmiddels moeten afstaan aan klanten. Gelukkig staat hij er zelf regelmatig ook op het podium om kunstenaars bekwamer te maken in ondernemerschap. Niet in pak, wél in zijn joggingbroek.

 

Dertig jaar, wat een mooie reis was het. En dat is allemaal mogelijk door de loyaliteit van medewerkers van de kunstuitleen, de lijstenmakerij, enzovoorts. Zo behoren Daan, Bas, John en Willem al zo’n twintig jaar tot de harde kern. Was het allemaal rozengeur en maneschijn? Zeker niet; de crisis heeft erin gehakt en in die tijd hebben we afscheid moeten nemen van een aantal trouwe collega’s. We zijn er gelukkig wél goed uitgekomen door te leren, het anders te doen, en met beleid mee te bewegen.

 

Toch denken we met een grote glimlach terug aan de goederenlift en de hijskraan. Fijn dat alle kunst nu gewoon op begane grond staat.

Laat een reactie achter