• Like ons:
eng ned
MENU
Dit gebeurt er als je het lef hebt om bewust te kijken

Dit gebeurt er als je het lef hebt om bewust te kijken

Dit gebeurt er als je het lef hebt om bewust te kijken

Heb je weleens van die mensen ontmoet die heel lang blijven vasthouden aan hun plan, zonder dat het ook maar ergens toe leidt? Vast wel. Geen probleem als je een hobby hebt (die gehaakte pannenlappen pak je gewoon in als kerstcadeau), maar als bedrijf is dat anders. Als bedrijf is het slim om stil te staan bij wat je doet, hoe je het doet en wat het oplevert. Werkt het niet? Dan moet je ermee stoppen of het anders doen. Dat is geen kwestie van falen; dat is gewoon leren en groeien. Voor het Amsterdam Art Center geldt dat net zo. En dat leidt soms tot voortschrijdend inzicht.

Hoe dan? Goed, een voorbeeld.

Met die supersonische keuken, op de eerste verdieping van ons pand, hebben we de mogelijkheid gecreëerd om events of bedrijfsuitjes een supersmaakvolle insteek te geven. Letterlijk. Deelnemers volgen onder begeleiding van een professionele kok een creatieve kookworkshop. Nadien mogen ze alles natuurlijk oppeuzelen.

So far so good.

Maar nou komt het. We hadden bedacht dat we die kookstudio ook aan externe partijen konden verhuren. Immers, we verhuren zalen, dus waarom de studio dan niet? Daarmee zouden we een nieuwe aanwas over de vloer krijgen. Wellicht zou dat tot nieuwe business leiden – ofwel voor de vergaderruimtes, ofwel voor de kunstuitleen. En warempel: er was inderdaad vraag naar huur van een kookstudio. Genoeg partijen wilden hun eigen workshop in ons keukenparadijs houden.

Wat was dan het probleem?

Grijze haren van ergernis vooral. We liepen tegen een paar zaken aan:

  • We moesten de koelkasten altijd voor de huurders leegruimen. Dat zorgde voor behoorlijk wat chaos rondom onze eigen producten.
  • Het werd vaak heel laat, waardoor onze eigen medewerkers ook tot laat moest blijven.
  • Afwassen en opruimen bleek niet voor iedereen hetzelfde te betekenen.
  • Zo stonden alle spullen soms door elkaar – het kostte ons veel tijd om dat te corrigeren.
  • We verdienden er eigenlijk maar weinig aan: de marge was marginaal.
  • Soms verdwenen er spullen, waarschijnlijk door onoplettendheid bij het inpakken.
  • En bovendien hebben we nauwelijks nieuwe business eruit gehaald.

Het allermooiste was echter: Ons centrum gaat onwijs goed! Afgelopen jaar is het bezoekersaantal exponentieel gestegen. Die klanten willen we juist volop in de watten leggen. Met een gezellige borrel bijvoorbeeld. Nou, ik kan je vertellen dat het heel lastig is om een goede borrel voor te bereiden vanuit een kleine ruimte, omdat de kookstudio weer eens verhuurd is. Nee, dat zagen we niet meer zitten.

Tijd om de kookstudio te re-claimen dus. Dat hebben we gedaan. Voortaan is de kookstudio alleen nog maar beschikbaar voor…… onszelf. We geven onze eigen kookworkshops, die ons een gezondere marge opleveren (en een stuk minder grijze haren).

Zowel het proces als het resultaat was aanleiding om onze aanpak te herzien. Hierdoor gebruiken we de kookstudio een stuk effectiever en hebben we op allerlei vlakken meer rust. Een topbeslissing dus.

Hoe vaak sta jij stil bij wat je doet, hoe je het doet en wat het je oplevert? Heb jij het lef om te stoppen met datgene wat te veel energie kost en te weinig resultaat geeft? Ik moedig je aan om daar eens kritisch naar te kijken. Dat lijkt wellicht spannend, maar geloof me… it’s worth it.

Succes!

Mike

Laat een reactie achter